Saturday, December 13, 2008

Primul loc pe Google

Promovare în Google


Mi-am propus să scriu acest articol despre promovare pe Google plecând de la ceea ce aş numi "mitul primului loc în Google". Ce este acesta ? Este acea dorinţă firească a oamenilor, a posesorilor de situri, de a ajunge ca situl lor să domine motorul de căutare Google. Normal, se gândesc că astfel vor avea un flux crescut de cereri şi implicit venituri suplimentare. Venituri care ar justifica această investiţie în promovare. Sună logic şi normal să îţi doreşti să ai situl pe primul loc in Google. Sună normal pentru cineva care nu este obişnuit cu promovarea pe Internet şi cu atât mai puţin cu promovarea în Google.

Dar haideţi să analizăm. Ce se întâmplă când sunaţi la o firma de promovare pe Internet si aceasta va promite ca va aduce situl pe primul loc in Google ? În primul rând, ţin să precizez, ca "
primul loc in Google" nu există. Cum aşa ? Postul acesta părea foarte serios şi eu spun ca nu există primul loc. Da, nu există. Există în schimb "primul loc in Google pentru o anumita frază cheie" !

Dacă v-ar promite un zbor pe Marte vi s-ar părea cel puţin suspect, nu-i aşa ? Da, pentru ca ştiţi de imposibilitatea practică a ajungerii pe Marte, cel puţin în viitorul apropiat. Dar nu despre zboruri cosmice este acest post, ci despre imposibilitatea teoretică a garantării unui anume loc in Google ! De ce ? Din câteva cauze simple:

1) Modul în care funcţionează Google
Google este motorul de căutare care investeşte cel mai mult în cercetare, studierea comportamentului utilizatorului, în perfecţionarea algoritmilor pe baza cărora se realizează clasamentul rezultat ca urmare a unei căutari. Asta înseamnă ca algoritmii pe baza cărora se realizează clasamentul se pot schimba oricând. Deci chiar daca cineva ar cunoaşte aceşti algoritmi, nu ar putea face o promisiune deoarece această cunoaştere nu ar mai valora la fel de mult în cazul schimbării algoritmilor. De aceea promovarea pe google este un proces permanent de documentare, de analiză şi testare.

2) Comportamentul concurenţei
Este adevărat ca se ştiu principiile pe care funcţionează Google, dar se pot şti principiile pe care funcţionează toţi potenţialii concurenţi ? Se poate şti suma de bani, energia şi timpul investit de fiecare ? Bineînţeles că nu ! Se poate estima, dar nimeni nu poate garanta ce se va întâmpla. Este foarte probabil ca un concurent, văzând avantajele promovării pe Internet să contacteze o firma de promovare pe Internet pentru a-şi asigura menţinerea pe o poziţie de top în motoarele de căutare....pentru cuvintele cheie cele mai importante din domeniu.

Am detaliat doar doi factori pentru care nimeni nu poate promite primul loc în Google. Dar asta nu înseamnă că o acţiune coerentă, bine gândită şi convergentă nu poate duce la propulsarea sitului pe primele locuri în rezultatele căutarii după cuvintele cheie cele mai importante şi, de ce nu, chiar la primul loc. Fără însă a-l garanta. Aşa cum nici menţinerea pe primul loc nu poate fi garantată, dar se poate realiza. Printr-un efort susţinut.



No comments: